Annemarie: “In 2017 leefden we in een appartement en hadden we geen tuin. Ik zocht naar een eigen plek voor wat rust en natuur om me heen. Dat heb ik meer dan honderd procent gekregen met mijn tuin op Thurlede. Het is hier echt fijner dan verwacht. Ik voel me hier in een bubbel van vrede en veiligheid. Mijn brein is snel overprikkeld, dus heb ik behoefte aan eenvoud en overzichtelijkheid, en dat vind ik hier allemaal. Ik vind het leuk om hier met vrienden samen te eten, maar het is ook mijn plek waar ik graag alleen ben, waar ik kan bijtanken, op m’n gemak kan lezen, inspiratie kan opdoen, lekker mijmeren, en het werk achter me kan laten.
Een paar jaar lang heb ik het huisje gebruikt als een atelier, waar ik mijn sieraden ontwierp. In die tijd woonden we hier de hele zomer.
Dit is een plek waar nieuwe dingen kunnen ontstaan op gebied van spiritualiteit en creativiteit. Het is leuk om te merken dat alle tuinen die ik voor de website van Thurlede heb gefotografeerd, overal een andere functie vervullen voor mensen. Tuinen maken iedereen op een eigen manier gelukkig.
Ook mijn man Frank is hier graag. Het liefst in de winter. Dan steekt hij de houtkachel aan en drinkt hij met zijn vrienden hier een biertje. Oermannen onder elkaar…
Toen we de tuin kregen, was het al een groen eilandje door alle bomen. Wij kiezen ervoor om er een soort wilde bostuin van te maken.
De vorige eigenaar hield van metselen. Hij liet een buitenoven achter en een stenen boog die we helaas hebben moeten afbreken vanwege onveiligheid. Hij had een vijver waarover hij een mooi, stenen bruggetje had gebouwd. De vijver is lek geraakt, en die willen we wel weer gaan terugbrengen. In het ecologisch geheel van aarde, vuur, lucht hoort immers ook water.
Aan het huisje hebben we heel weinig gedaan. We hebben alleen een houtkachel geplaatst, en alles wat roze was geschilderd, een nieuwe lik verf gegeven. Voor de opslag hebben we een klein stukje aangebouwd.
In de tuin hebben we bijna niks aangeplant, want het is leuk om te zien wat er spontaan opkomt. Ik heb wel her en der wat smeerwortel geplant omdat ik dat een mooie inheemse plant vind, maar die woekert nu snel! En we krijgen soms planten van vrienden.
We houden samen erg van de bomen, waardoor er wel weinig zon in de tuin is. Dus we gaan komend seizoen wel wat snoeien.”


