Wietske: “Omdat ik in een heel gehorig appartement woonde met luidruchtige buren, was mijn droom een vrijstaand huis. Maar dat was voor mij onbetaalbaar. Al ‘googelend’ naar tiny houses ontdekte ik per toeval tuinvereniging Thurlede, en las dat je daar de hele zomer mocht slapen. Wat een luxe zou het zijn om daar rustig te kunnen slapen! Dus deze tuin is mijn betaalbare vrijstaande huis, en ons zomerthuis. Mijn zoon Jaïr en ik slapen er heerlijk van 1 mei tot eind augustus. We hebben een badkamer, keukentje en een aparte slaapkamer.
Jaïr speelt in de zomer met zijn vriendjes op het tuincomplex. Met zijn fiets en step gaat hij het hele terrein over en kletst overal. Net als ik snuffelt hij graag in de weggeefhoek bij de Tuinwinkel. Daar zetten mensen spullen neer die andere weer kunnen gebruiken. Zo heb ik er serviesgoed en goede pannen vandaan gehaald. Onderling ruilen en kopen is leuk. Ik heb bijvoorbeeld een trampoline overgenomen.
Toen ik mijn tuin kreeg, was het een coniferenbos, een waar oerwoud. Het huisje was in mooie staat, maar de tuin was een wildernis. Ik dacht ‘dat fix ik wel even’. Maar na drie seizoenen ploeteren heb ik een hoveniersbedrijf ingeschakeld om struiken te rooien en de grond te ontwortelen. Zij hebben ook het terras en pad opnieuw aangelegd met hergebruikte materialen uit de tuin. Daarna heb ik planten bij een kwekerij gekocht. Ik krijg ook altijd planten van tuinburen, en van mijn moeder en zus die ook van tuinieren houden. Langzaam krijg ik het tuinieren steeds mee in de vingers.
Voor mij is de ideale tuin een plek waar mijn zoon fijn kan spelen, en ik kan genieten van de rust en van de natuur. Dus een combinatie van speel- en ontspanningstuin.
We hebben diverse speeltoestellen staan, zoals een grote trampoline. Ik heb een paar moestuinbakken, fruitbomen en veel vaste bloemengevende planten. Helaas ben ik niet professioneel genoeg bezig met de moestuinbakken om er een goede oogst uit te krijgen, maar we plukken wel veel bessen, vijgen en kruiden. De plantjes die we in het voorjaar via de Tuinwinkel bij Kwekerij Poot kunnen bestellen, zijn altijd leuk, maar schieten bij mij vaak door, omdat ik niet goed oplet.
De komende tijd wil ik mijn kas aanpakken en het glas erin zetten dat nu ontbreekt, zodat ik daarin serieuzer met moestuinieren aan de slag kan. Bij mijn tuinhek wil ik een border aanleggen met hele hoge bloemen in verband met privacy. Het is leuk als je binnenkomt en denkt ‘wat zou hierachter liggen?’. Het is nu een redelijk onderhoudsarme tuin, maar die mag in de loop van de jaren wel wat arbeidsintensiever worden.”


