Fatemeh: “Ik houd van de natuur, tuinieren en rust. In de tuin vergeet ik alles, wordt mijn hoofd leeg. René houdt gelukkig van tuinieren en klussen. Vanwege mijn pijnlijke rug kan ik deze tuin zonder hem niet onderhouden.
Toen ik de tuin kreeg, waren de tuin en het huisje heel erg slecht. Het huisje was aan het verzakken, de wc was aan het instorten. Maar ik had het hard nodig, want ik had toen een burn-out. Thuis had ik maar één slaapkamer en mijn zoon woonde nog bij mij, dus ik woonde zes maanden per jaar op de tuin. Inmiddels is het huisje helemaal opgeknapt en dit jaar weer geschilderd. Met mijn zonnepanelen heb ik mijn eigen elektriciteit, en met internet kan ik vanuit mijn tuinhuis werken.
De tuin was bij aankoop een chaos, want de vorige eigenaar was er vijf jaar niet geweest. Met vier grote dennenbomen met een stam van 50 cm doorsnede was er vrijwel geen licht meer. Het stond vol brandnetels en bramen. We moesten alles kaal maken, en daarna alles opnieuw inrichten.
Ik wilde gras voor de kleinkinderen en een leuke moestuin. Dat is helemaal gelukt. We hebben nu mooie fruitbomen, een siertuin en in mijn twee moestuinbakken kweek ik bonen, tuinbonen, kruiden, munt en tomaten. De courgettes hebben een hele goede oogst geleverd. Het is leuk om zaden en plantjes uit te wisselen met andere tuinders, of aan te kopen bij de jaarlijkse Oogstmarkt.
Komend jaar wil ik de beschoeiing langs de sloot aan de achterzijde van het huis aanpakken. Die beschoeiing langs de waterkant is oud. Daarvoor gebruikten ze vroeger eterniet-platen met asbest daarin. Het kost veel geld op dat op te knappen. Maar die waterkant loopt af en het is nu te gevaarlijk om daar te snoeien.
Ik kom graag in mijn tuin in de wintertijd, ook al is het huis niet echt goed geïsoleerd. We hebben er een fijn houtkacheltje dat goed verwarmt en het vocht uit het huis haalt. Het is er heerlijk als het sneeuwt.
In elk jaargetijde wandel ik graag over het park. Vroeger was het wel gezelliger. De tuinders dronken meer koffie met elkaar, hadden meer onderling contact. Nu praten ze minder met elkaar, de mensen zijn meer gesloten, verbergen zich achter hoge heggen. Ik klets vaak met de nieuwe, jonge mensen op het park. Die zijn actiever en meer betrokken.
’s Avonds is het in de zomer stil op het park. Vroeger bleven mensen vaker slapen, en ging je ’s avonds gezellig wandelen, begroette je elkaar. Helaas zijn er op de meeste lanen geen lantaarnpalen, waardoor het donker is en wat een onveilig gevoel geeft. Ik hoop dat dat opgelost wordt met lantaarnpalen op zonne-energie.
Ik zit in de commissie Groene activiteiten. Voor 2026 hebben we verschillende nieuwe activiteiten op het programma staan, zoals het winterstuk maken en een zaadjesmarkt. Maar ook de bekende jaarlijkse activiteiten zoals de Vroege Vogelwandeling op 2e Paasdag, de Oogstmarkt en Plantenruilmarkt. Dat brengt tuinders telkens weer bij elkaar.”


