Ingrid

Easy gardening
Ingrid (1961), tuin sinds 2018

Ingrid wilde al heel lang een tuin voor zichzelf. In 2017 was er nog geen lange wachtlijst, dus na drie tuinen te hebben bekeken, koos Ingrid haar huidige tuin, waar ze nog steeds blij mee is.

Ingrid: “Mijn man heeft niks met een tuin op een volkstuinencomplex, dus deze volkstuin is echt ‘mijn ding’. Ik wilde graag een eigen plek, in de natuur, maar wel dicht in de buurt van mijn huis. Voor mij fungeert het huisje als atelier, want ik ben graag creatief bezig en heb veel hobby’s, zoals boekbinden, handwerken, naaien en cadeau-artikelen maken. Van grijsbordplaten maak ik bijvoorbeeld luxe dozen en andere artikelen. Klussen aan het huis en de tuin vind ik leuk, ik doe graag alles zelf. Alleen als ik het écht niet zelf kan, vraag ik mijn man om een keertje te komen helpen.

Het interieur van het huisje was toen ik het kocht een beetje ‘mottig’, dus heb ik meteen de binnenkant geverfd en een keukentje geplaatst. En aan mijn mooie werktafel kon ik er gaan werken aan mijn creaties.

Met hulp van mijn broer heb ik een klein schuurtje neergezet en in de tuin heb ik zelf de grindtegels omgedraaid, zodat het pad meer een betonlook kreeg. Doordat ik een boom heb laten wegzagen, is het nu lichter in de tuin. In het afgelopen seizoen heb ik de buitenkant van het huisje rondom helemaal opgeknapt.

Alhoewel ik diverse groentebakken en een kas heb, haal ik er nu niet zoveel uit. Sinds ik met vervroegd pensioen ben, gaan we in de zomer regelmatig weg met de vouwwagen. En een groentetuin moet je echt meerdere keren per week water geven en wekelijks goed onderhouden!

In de kas staan nog een paar paprika’s en tomaten, en sinds kort ook een druif. In de moestuinbakken probeerde ik de afgelopen jaren van alles uit. De bietjes, courgettes, sla, spruitjes, bonen, doperwtjes en pompoen hebben het allemaal goed gedaan, maar helaas werd de bloemkool voornamelijk verorberd door de insecten. Van de vijgenboom haal ik een mooie oogst. Die vijgen maak ik in, daar bak ik taarten van en maak er jam en compote van. De bessen worden voornamelijk opgegeten door de vogels.

Ik heb een laagdrempelige tuin. Alles mag er van mij groeien. Ik onderhoud wel het gras, maar je kunt het geen mooi gazon noemen, want het is ook prima als er een mol door mijn gras gaat. Onkruid vind ik niet persé erg. In mijn borders mag van alles groeien. Dat is goed voor de insecten. We wonen immers met z’n allen in die natuur!”

Functies in de tuin

  • Alle beestjes helpen
  • Genieten van geuren, kleuren en vormen
  • Groenten en kruiden kweken
  • Lekker buiten bezig in de natuur
  • Oogsten en eten van eigen bodem
  • Privacy, rust en (relatieve) stilte
  • Verkoeling in warme tijden
  • Werken met planten

Tuinelementen / biotopen

  • (Stand)beelden
  • Bessenstruiken, Fruitbomen
  • Composthopen / bakken
  • Dahlia's
  • Dood hout voor de insecten
  • Druiven
  • Gazon
  • Kas voor opkweken, groenten, overwinteren
  • Moestuin (Bakken)
  • Pergola met druiven
  • Regenton
  • Vaste en eenjarige bloemen en kruiden
  • Veel bollen en wilde planten
  • Verschillende zitplekken / hangmat
  • Vogelhuisjes
  • Wilde plantenborders