Iris: “Deze tuin is een van de beste beslissingen van mijn leven geweest. Ik had vroeger een collega die een tuin had, en daar op zomeravonden haar collega’s uitnodigde voor een gezellige avond buiten. Daar is toen het zaadje geplant van ‘ik wil heel graag een eigen tuin’. Ja, ik heb heel bewust gekozen voor Thurlede, vanwege alle bomen. Het is hier heerlijk parkachtig.
Ik woon in Oost, waar het soms niet veilig voelt. Deze tuin is heel fijn, het is mijn veilige haven, ook in de winter. Het is heerlijk om in mijn houtkacheltje een lekker vuurtje te maken en met vrienden een wijntje te drinken. Omdat ik thuis wil zorgen voor mijn katten, slaap ik niet op de tuin en dus heb ik hier ook geen douche.
In de loop van de jaren heb ik veel gedaan aan mijn tuin en die steeds meer inheems ingericht. Het was eerst een soort ‘oude mensen tuin’ met planten die niet aansluiten op mijn ideeën. Ik heb echt een eigen vorm en kracht in de tuin ontwikkeld. Het is leuk om er een menselijke ‘touch’ aan te geven, maar ik wil wel meebewegen met de natuur. Inheemse planten zijn belangrijk, want daarmee breng je balans. Zo heb ik er vijf jaar geleden een vlinderstruik ingezet, die ik er nu toch uit ga halen. Een vlinderstruik is niet inheems, en dat gaat ten koste van de bevruchting van de inheemse planten. Het is een soort snack-plant voor de vlinders en bijen, die vervolgens de andere planten niet meer bezoeken en bevruchten. Belangrijke inheemse planten zijn bijvoorbeeld wel kamperfoelie en smeerwortel. Afgelopen jaar heb ik een wilde kamperfoelie gekocht. Eens kijken of die bij mij wil wonen.
Ik heb geen moestuinbakken. Het lijkt me wel leuk om bijvoorbeeld courgettes uit eigen tuin te eten, maar ik wil geen gevecht met de slakken aangaan. Het voelt fijn als alles in mijn tuin in balans is. Sommige planten komen aanwaaien. De ene plant omarm ik, maar andere haal ik weg.
Over planten en tuinieren leer je telkens bij, bijvoorbeeld via internet en Facebook. Ik maak telkens plannen, maar – eerlijk gezegd – kunnen die ook weer snel vervliegen. Ik kan heerlijk chillen in mijn tuin, maar zelf heb vaak het gevoel van ‘ik moet iets gaan doen’. Zo wil ik graag een vijvertje gaan graven, maar dat moet niet tot meer inkijk gaan leiden. Mijn privacy vind ik wel belangrijk.
En ik wil mijn vogelhuisjes op een betere plek gaan hangen, want er komen nu geen nestjes in. Je blijft leren in je tuin!”


