Thea: “Samen met mijn hondje Banjer vind ik het heel fijn om de hele dag lekker buiten te kunnen zijn op mijn tuin. Met onkruid trekken kun je je hele dagen vermaken. Voor het zware werk krijg ik af en toe hulp van een bevriende, jonge hovenier.
Als kind kwam ik al bij mijn tante en oom die een tuin op Thurlede hadden. Ik vond het prachtig in de tuin met een heerlijke schommelbank.
Jarenlang had ik een plek op een camping in ’s-Gravenzande, maar omdat ik samen met een vriendin fijne wandelingen met de hond maakte over Thurlede, begon dit complex mij meer te trekken dan de camping. Gelukkig heb ik mijn campingplek kunnen verruilen voor een tuin hier. Het is een ‘huisje van het eerste uur’ met monumentale waarde, dus ik mag het niet grondig verbouwen. Ik heb wel water en een toilet, maar geen warm water en er past ook eigenlijk geen bed in, dus het is echt ‘back to basic’. Vind ik prima, want ik ga ’s avonds liever naar mijn eigen bed en de luxe van een fijne badkamer thuis. De volgende ochtend ben ik weer lekker snel op de tuin.
Ik ben geen echte vakantieganger en verlang niet naar verre reizen, dus ik geniet helemaal van mijn plek met het kneuterige wat je vroeger ook op de camping had. Het knusse huisje was al goed met witte schroten op de muur en witte luxaflexjes. Eigenlijk heb ik alleen mijn eigen spulletjes neergezet. Aan zo’n huisje doe je elk jaar wel wat klusjes, zo heb ik onlangs de vensterbanken hersteld.
De tuin stond ‘bommetje vol’. Gelukkig heeft de hovenier mij geholpen om er weer structuur in te brengen, zodat ik de planten in model kan knippen. Het is heerlijk om van alles te zien opkomen en ik ervaar elke dag op de tuin weer als een verrassing.
Ik houd van recyclen, van een tuinder kreeg ik een beeldje van een Japans huisje dat ik grondig heb schoongemaakt en een mooi plekje heb gegeven. Recycle-geluk!
Ik heb nog geen groenten of kruiden in de tuin. Van mijn buren heb ik onlangs een paar verhoogde moestuinbakken op poten gekregen. In het voorjaar is er een zadenmarkt op Thurlede, dan ga ik wel beginnen met groenten en kruiden. Spannend!
Het is fijn om op Thurlede allerlei typen mensen te ontmoeten en totaal verschillende gesprekken te voeren. Mensen zeggen elkaar hier nog gedag. Het is fijn om soms mee te doen aan activiteiten. Er worden veel leuke dingen georganiseerd. Zo heb ik vorig jaar ook met veel plezier in het Verenigingshuis een winterstuk gemaakt.


