Esi had zijn tuin samen met zijn partner Maryam. Zij overleed op 8 september 2025. Ze waren 50 jaar samen. Esi probeert nu weer zijn draai te vinden op de tuin, want alles herinnert hem aan zijn Maryam.
“Ik ben zelf bouwvakker geweest, dus ik heb veel zelf kunnen verbouwen aan het tuinhuis. In de loop van de tijd heb ik een nieuwe badkamer en wc aangelegd, een geiser geïnstalleerd en een keuken gemaakt. En ik heb vier zonnepanelen geplaatst voor verlichting in het huis. We hebben ook een goede verlichting in de tuin op zonne-energie, dat is heel gezellig op een zomeravond. Het was al met al veel werk!
Daarnaast was er ook veel werk te doen in de tuin, want er zaten zoveel wortels met elkaar vergroeid onder de grond, dat ik een graafmachine moest huren om alles weg te halen.
We hebben veel fruitboompjes geplant en vier moestuinbakken aangelegd. Daarin verbouwen we kruiden en groenten. Denk aan peterselie, basilicum, koriander, knoflook, uien, maggiplanten, tomaten, courgettes en aardappels. Dit jaar hadden we een goede oogst. Ik heb een lange moestuinbak van 1 bij 4 meter, die je kunt overdekken, zodat de konijnen er niet bij kunnen.
Ook de dwergappelboom, de grote appelboom, pruimenboom, perenboom en kersenboom deden het goed. Ze zaten allemaal vol fruit, maar uiteindelijk hebben we er zelf bijna niks van gegeten, want de vogels waren ons vóór!
Naast groenten en fruit hebben we grote bloemen en struiken in de tuin die vlinders en bijen aantrekken, zoals vlinderstruiken.
Ik slaap niet vaak op de tuin. Als ik niet aan het werk ben, ga ik er graag relaxen en zonnen. Samen met mijn vrouw en mijn zus at ik vaak samen op de tuin. Ik weet niet hoe mijn leven verder gaat. Zo zonder je vrouw heb je opeens een ander ritme. Dat is erg wennen.”


