Selma en Ton

Natuurvriendelijke moestuin en Recreatietuin
Selma (1958) en Tom (1958), tuin sinds 2025

Selma: “We wonen in een pakhuis waar we geen ‘buiten’ hebben. Daarom zochten we naar een volkstuin. Voorheen werkten we allebei vier dagen per week. Nu we met pensioen zijn, hebben we er alle tijd voor.

De sfeer op Thurlede is gezellig. Het is er lekker rustig en we hebben fijne contacten met de buren. Zodra ik het hek binnenrijd, krijg ik al een vakantiegevoel.

Deze volkstuin was helemaal moestuin, met een kleine strook vaste planten aan de rand. We willen graag een grote moestuin en alleen biologische, inheemse planten. Voor de insecten en vogels houden we een deel wild en planten we een deel aan met struiken die zij lekker vinden, zoals aalbessen. Niet inheems is onze blauwe bessenstruik, maar onze dochter eet er zóveel van dat we voor haar die struik hebben geplant. We hebben tussen de tuin met onze buren een heg geplaatst met een mengsel van inheemse beuken, vlier en egelantier waarmee je verschillende typen vogels en insecten verwent.

We hebben diverse soorten bloemen gezaaid met biologisch zaad van Vreeken’s Zaden uit Dordrecht. Onze mest komt van Rotterzwam in Rotterdam. Het was deze zomer heel leuk om onze moestuin te zien floreren. We hadden heel veel courgettes, tomaten, venkel, pompoen, rammenas en bosui. Er staat nu winterwortel in. In de kas hebben we voornamelijk kruiden zoals peterselie en basilicum.

Je leert ongetwijfeld elk jaar bij. Dit jaar hadden we veel te veel courgettes geplant. En de pastinaak is wel èrg aantrekkelijk voor de konijnen!

Bij onze vijver nestelde een gezellig stel eenden dat zeven kleine pulletjes kreeg. Helaas werden de meeste kleintjes toch opgegeten. We hopen dat er komend jaar ook kikkers in komen wonen.

Ons huisje was al wel op orde, maar is klein en erg basic met wel een keukentje en toilet, maar geen douche. We twijfelen nog of we er een douche in gaan maken, want je kunt ook even naar huis fietsen en daar douchen. Op de tuin zijn we verder wel zelfvoorzienend met zonnepanelen op het dak waarmee we onze elektriciteit kunnen opwekken en een 3-pits gasstel met gasfles waarmee we kunnen koken. Nu we meer tijd hebben, willen we er meer gaan slapen. Het lijkt me heerlijk om hier ’s morgens wakker te worden en je dag te beginnen.

We proberen zoveel mogelijk met tweedehands materialen te doen. Zo hebben we leuke, oude glas-in-loodraampjes geplaatst en een rotan meubelsetje geplaatst. In ons eigen huis is alles strak en modern, in ons tuinhuis is alles juist helemaal anders. We hebben wel een grote, nieuwe picknick-tafel gekocht waaraan we gezellig met de dochters en vrienden eten en waar ik met vriendinnen kan knutselen.”

Functies in de tuin

  • Alle beestjes helpen
  • Circulair tuinieren
  • Contact met gelijkgestemden
  • Eigen groenten en planten kweken
  • Experimenteren met planten
  • Familie- en vriendenbezoek
  • Genieten van geuren, kleuren en vormen
  • In de open lucht koken
  • Lekker buiten bezig in de natuur
  • Lekker klussen aan het huisje
  • Leren, beleven en verbinden met / van natuur
  • Oogsten en eten van eigen bodem
  • Privacy, rust en (relatieve) stilte
  • Slapen in de stilte
  • Sociaal contact met andere tuinders
  • Tekenen en knutselen
  • Verkoeling in warme tijden
  • Vogels kijken
  • Werken met planten
  • Zitten in de zon

Tuinelementen / biotopen

  • Bessenstruiken, Fruitbomen
  • Bloemenborders
  • Composthopen / bakken
  • Dood hout voor de insecten
  • Een zomerse (biologische) bloemenzee
  • Kas voor opkweken, groenten, overwinteren
  • Pergola met druiven
  • Regenton
  • Stapelmuurtjes
  • Terras voor borrelen en eten
  • Vaste en eenjarige bloemen en kruiden
  • Veel bollen en wilde planten
  • Verschillende zitplekken / hangmat
  • Vijvertje met visjes en kikkers
  • Wilde moestuin